3 tips om je blessure juist aan het begin van het seizoen te voorkomen

 

In deze blog willen we jou als jonge sporter, maar ook de ouders, laten zien waarom je in deze periode extra gevoelig bent voor blessures. Natuurlijk gaan we ook in op hoe je de blessure kunt voorkomen. 


Waarom krijg je blessures juist meteen na de zomerstop?

De meeste blessures bij kinderen ontstaan bij de hielen, knieën en achillespees, typisch voor deze periode in vergelijking met de rest van het seizoen. In de vakantie zijn kinderen vaak minder of op een andere manier actief. Sommigen bewegen in de vakantie veel minder dan gebruikelijk. Als ze dan na de vakantie er vol tegenaan gaan, kan dat problemen geven.

Een andere reden dat blessures juist in deze periode optreden, is de aanwezigheid van de klachten voor de start van de vakantieperiode. Er wordt dan aangenomen dat rust in de vakantie wel goed zal doen en de klachten in de vakantie over zullen gaan. Echter als kinderen in de zomer minder doen, neemt hun fitheid af. Het gevaar is, als ze er dan vol tegenaan moeten en meteen weer drie keer per week gaan trainen, dat de klachten juist binnen de kortste keren terug zijn.

 

Wie is er het meest gevoelig voor?

De leeftijdscategorie die hier het meest mee te maken heeft zijn de kinderen in het begin van de pubertijd. Op deze leeftijd begint meestal de groeispurt. Juist wanneer een kind rust heeft in de vakantie vindt er een groeispurt plaats. Bij sporten waar veel gerend en gesprongen wordt, is er een extra belasting en brengt het hogere risico met zich mee. Ook de sporten waar op een harde ondergrond, zoals kunstgras of asfalt, wordt getraind. Daar is de overgang van weinig doen naar fanatiek trainen soms een te grote aanslag op het lichaam van een kind.


3 tips om de blessures te voorkomen?

  1. Een goede voorbereiding is het halve werk, geldt ook hier. Probeer in de vakantie je kinderen te stimuleren om actief te blijven. Lange wandelingen, fietstochten of regelmatig hardlopen maakt dat je kind goed voorbereid is op het nieuwe seizoen.
  2. Voor kinderen die snel groeien (wat vaak in de vakantie gebeurt) is het slim om ook veel coördinatie uitdagingen aan te bieden. Een groeispurt zorgt ervoor dat het kind (tijdelijk) meer moeite heeft met de balans in het lichaam en de coördinatie ervan.
  3. Als de eerste trainingen beginnen is het essentieel de trainingen rustig op te bouwen (aantal, duur en intensiteit). Focus niet te snel op de eerste wedstrijden die op de kalender staan. Een rustige opbouw is iets wat trainers niet altijd makkelijk vinden, die willen het liefst weer snel intensief gaan trainen.

 

Gratis blessurespreekuur

Ouders moeten aan het begin van het seizoen extra goed letten op hun kind. Neem pijnklachten in deze fase serieus! Op tijd ingrijpen zorgt ervoor dat het kind niet het gehele seizoen met sluimerende blessures blijft sporten. Hoe eerder je erbij bent, hoe eerder de blessure is verholpen. Bezoek een (gratis) blessurespreekuur van een fysiotherapeut bij de sportclub. Vaak zijn de klachten te verhelpen met relatief simpele middelen: tijdelijke aanpassing van de trainingen, goed advies aan de trainer en oefeningen doen die de stabiliteit vergroten en de spieren versterken.

Ben je trainer en wil je meer informatie of heb je als ouder specifieke vragen over de blessure van jouw kind, bezoek dan een van onze spreekuren. Ons team van sportfysiotherapeuten en performance specialisten helpen je graag.