5 tips om je looptechniek te optimaliseren en energiezuinig te lopen

 

Er bestaat geen ideale looptechniek. Looptechniek wordt bepaald door lichaamsbouw en voorkeursmotoriek. Er kan daarom geen standaard ideale looptechniek worden gedefinieerd. Er is wel consensus over lopen met het meeste rendement.

 

BEREIK OPTIMAAL LOOP RENDEMENT

Lopen met optimaal rendement bereik je door loophouding en voetplaatsing te optimaliseren om zo onnodig energieverlies te voorkomen. De technische aspecten van looptechniek kunnen worden geanalyseerd en beïnvloed door coördinatie- en/of stabiliteitstraining.

Om energiezuinig te kunnen lopen is het belangrijk dat de energie die er in het lopen wordt gestopt naar voren wordt verplaatst. Hieronder worden enkele aspecten besproken die nadelig kunnen werken op het voorwaarts verplaatsen en daardoor ook kunnen leiden tot onnodig energieverlies.

 

5 TIPS OM ENERGIEZUINIG EN OPTIMAAL TE BEWEGEN

 

  1. Betere armcontrole

De armzwaai beweging tijdens het hardlopen bepaalt voor een groot gedeelte het tempo van het hardlopen. Opvallend bij mensen die dit “te weinig “ doen tijdens het lopen is dat zij te veel voorover lopen of teveel gaan roteren met hun bovenlichaam. Te weinig armzwaai beweging voor- en achterwaarts kan leiden tot meer belasting op de benen en is daardoor bepalend voor het looptempo.

 

  1. Rompstabiliteit verbeteren

Het is belangrijk dat mensen voldoende rompstabiliteit hebben zodat er niet of nauwelijks energie verloren gaat in het roteren van de rug. Naast dat de armzwaai een deel van de rotatie van het bovenlichaam neutraliseert, moet de rotatie ook gecontroleerd worden door de schuine buikspieren.

 

  1. Het side-benden corrigeren

Het zijwaarts bewegen van het bovenlichaam is een veel voorkomende technische fout bij het hardlopen welke energieverlies creëert. Het excessief zijwaarts bewegen van het lichaam moet worden gecorrigeerd door de buikspieren. Daarnaast is het belangrijk dat tijdens het hardlopen niet  “in de rug wordt gehangen “. Door een constante spanning op de romp te hebben, voorkom je dat je “in je rug gaat hangen “ en hou je een actieve loophouding.

 

  1. Heup controle vergroten

Onvoldoende heup controle laat zich zien door te lopen met de knieën tegen elkaar of lopen in een zogenaamde “zittende houding”. De heup is een zeer belangrijke schakel in de gehele keten. Controle van de heup wordt aangestuurd door de bilspier. Verbeteren van de heup controle kan dus bereikt worden door het trainen van de bilspieren.

 

  1. Voetcontrole vergroten

Platvoeten, verminderde voetboog spanning of doorgezakte voeten. Er zijn veel termen voor een vaak voorkomend probleem: onvoldoende spanning op de voetboog. Sterke , maar ook flexibele voeten en tenen zijn noodzakelijk om de impact van het landen te kunnen absorberen en goed af te kunnen zetten. Verminderde controle kan leiden tot onnodig energieverlies en tevens heeft het invloed op de stand van de heup en knie tijdens het hardlopen.

 

HOE KUN JE DIT VERBETEREN?

Wil jij jouw looptechniek optimaliseren om prestaties te verbeteren en blessures onder controle te krijgen, dan is een uitgebreide analyse zeer nuttig. Bij Top Performance Delta analyseren wij jouw lichaam op sterke en zwakke punten en bekijken we jouw looptechniek. Op basis van beide analyses maken we een persoonlijk verbeterplan. Aan de hand van jouw plan gaan we werken aan het optimaliseren van je techniek. Ben je benieuwd naar dit traject? Kijk dan wat het Persoonlijk Performance Traject Sport voor jou kan betekenen.