Corestability bij zwemmers: snelle tijden en blessurevrij met specifieke stabiliteitstraining

Corestability is een veel besproken term binnen de sportwereld en ook bij zwemmers extreem belangrijk. Tijdens het zwemmen is er namelijk geen stabiel punt aanwezig. Dat wil zeggen dat je lichaam los in het water ligt en hierbij geen externe steun heeft. De krachten die worden gegenereerd door de armen en benen tijdens de zwemslag zullen dus allemaal door je lichaam zelf moeten worden opgevangen. Dit vraagt een goede corestability. Wanneer jouw lichaam deze krachten niet op de juiste manier kan verwerken, is de zwemslag minder effectief en loop je een hoger risico op blessures.

Zwemblessures door verminderde stabiliteit

In de praktijk zien we veel zwemmers met klachten aan schouder, nek en rug die worden veroorzaakt door verminderde stabiliteit of een disbalans in spierkracht in deze regio’s. Het voortbewegen in het water is een combinatie van schouder–arminzet en stuwbeweging van je benen. Om dit efficiënt uit te voeren is een stabiele romp nodig. Op het moment dat de rompstabiliteit en stuwbeweging van je benen niet juist is, worden de schouders, armen en nek overbelast. Dit mechanisme is vaak de achterliggende oorzaak van blessures bij zwemmers. Het is daarom essentieel dat je naast blessurebehandeling ook werkt aan blessurepreventie door het verbeteren van rompstabiliteit en kracht in de heupen en benen.

Prestatieverbetering

Niet alleen voor blessurepreventie is het nut van goede corestability aangetoond, ook voor het verbeteren van je zwemprestaties is corestability extreem belangrijk. Een ideale zwemhouding in het water is hoog en gestroomlijnd. Bij deze positie in het water is er minimale weerstand tijdens het zwemmen. Wanneer deze lichaamshouding niet kan worden aangenomen, bijvoorbeeld door het hol trekken van je rug of het kantelen van de schouder, verlies je veel snelheid. Bij de keerpunten is het van belang dat de kracht van je afzet zo efficiënt mogelijk kan worden overgebracht. Wanner je houding en afzetten optimaal zijn, kun je de snelste tijden zwemmen. Zowel houding als afzet zijn buiten het zwembad perfect te trainen met specifieke kracht- en stabiliteitsoefeningen.

Effectieve stabiliteitstraining bij zwemmers

Om effectief te werken aan corestability is het noodzakelijk om te weten wat de ‘zwakke schakels’ zijn in je lichaam, waar liggen jouw verbeterpunten precies? Om deze te achterhalen voeren we de Performance Matrix test uit. De uitslag van de Performance Matrix test wordt weergegeven middels een gedetailleerd rapport. De testresultaten worden vertaald naar een persoonlijk trainingsschema met specifieke oefeningen gericht op het verbeteren van je stabiliteit. Op deze manier kun je individueel werken aan snellere zwemtijden en het voorkomen van (terugkerende) blessures.