Coretraining effectiever dan een dure fiets

Het wielerseizoen is dit weekend gestart met twee mooie voorjaarsklassiekers. Ook de recreanten waren weer met vele actief. Opvallend is het top materiaal waar menig wielrenner vandaag de dag mee rijdt. De vraag rijst of een dure fiets echt zoveel meer plezier en betere prestaties oplevert.

Uit onderzoek blijkt dat minder dan 40% van de prestatie op de fiets bepaald wordt door het materiaal. Het merendeel van de prestatie is dus afhankelijk van de fysieke gesteldheid van de wielrenner.

Hieronder de 10 belangrijkste tips om je snelheid te verbeteren:

1. Verlaag het frontaal oppervlak
2. Verlaag de rolweerstand
3. Haal hoger rendement uit de onderdelen
4. Fiets in de slipstream van iemand anders
5. Word lichter
6. Wees gestroomlijnd
7. Verbeter je conditie
8. Trap efficiënter
9. Fiets assertief
10. Pleit voor goede fietsinfrastructuur

Een mooi rijtje, waarbij opvalt dat er maar 2 tips over de fiets zelf gaan. De rolweerstand (kies de juiste band en de juiste bandenspanning) en het rendement uit de onderdelen (zorg voor een goede smering en voor goede naaf) hebben betrekking op de fiets en de andere tips met name op de fysieke gesteldheid van de wielrenner. Snelheid op de fiets creëer je door vermogen te leveren op de pedalen. Om een zo hoog mogelijk vermogen te kunnen leveren is een juiste houding op de fiets, ideaal gewicht en een krachtige afzet op de pedalen nodig. Veel wielrenners zijn zich niet bewust hoe ze dit kunnen verbeteren.

Vanzelfsprekend is het zo dat je sterker wordt en je conditie verbetert door veel kilometers te maken, maar al snel zal je gaan merken dat je geen vooruitgang meer boekt door het rijden van “duurritten”.

Meer snelheid door slim en efficiënt trainen
Met het doen van extra fysieke oefeningen ter verbetering van spierkracht in de romp en de schouderbladregio verbeter je snel je houding op de fiets (mits juiste afstelling van je fiets) en ben je in staat deze houding langer vol te houden. Gestroomlijnd zitten op de fiets betekent een sterke afname van de luchtweerstand. Een goede houding voorkomt daarnaast ook het ontstaan van veel voorkomende blessures zoals: rug- en nekklachten, zadelpijn, kniepijn en hinderlijke pijn veelal in één been. Daarnaast biedt een sterke romp ook de mogelijkheid om meer kracht op de pedalen te leveren wat resulteert in meer snelheid.

Belang van individueel oefenprogramma
Je kunt natuurlijk online gaan zoeken naar oefeningen ter versterking van je romp. Echter zijn deze standaard core oefeningen lang niet voor iedereen geschikt en niet afgestemd specifiek op jouw verbeterpunten. Om het maximale rendement uit fysieke training te halen, is het aan te bevelen om je lichaam te laten analyseren op zgn zwakke schakels met de Cycling Matrix test. Deze test geeft inzage in jouw persoonlijke verbeterpunten zodat je een effectief oefenschema kan uitvoeren. Deze voor jou specifieke oefeningen leveren meer rendement dan een dure fiets of onderdelen. En is ook veel goedkoper dan bijvoorbeeld een set nieuwe wielen!

Maar een echte wielrenner zou geen wielrenner zijn als hij niet graag op een glimmende, mooie strakke fiets zijn kilometers maakt. Maar hoeveel leuker is wielrennen als niet alleen jouw fiets er mooi en strak uitziet, maar dat ook jijzelf mooi gestroomlijnd op je fiets zit met een strak en sterk lijf!

Door Jeannette Hoftijzer, fysiotherapeut en performance specialist