De gevaren van pijnstillers tijdens en na het sporten

Minimaal 25% van de marathonlopers en maar liefst meer dan 50% van de wielrenners slikt preventief pijnstillers. De pijn achteraf is daardoor niet minder. Je loopt bovendien groot risico op maag- en darmklachten. Ook is het risico op hart- en nierproblemen aanwezig. We hebben het hier over medicijnen; die moet je gebruiken als je ze echt nodig hebt, niet als je denkt dat je misschien ergens pijn zou kunnen krijgen. Je kunt altijd achteraf nog iets nemen, als je daadwerkelijk pijn hebt.

Minder trainingseffect

Naast bovengenoemde gezondheidsrisico wijst onderzoek uit dat bij het gebruik van ibuprofen geen verbetering in het uithoudingsvermogen ontstaat na een trainingsperiode. Als je hebt getraind, vinden er in je lichaam allerlei ontstekingsprocessen plaats. Als reactie hierop gaat je lichaam aan de slag om zich te herstellen en word je sterker. Neem je ontstekingsremmers, dan verdwijnt daarmee ook de prikkel voor het lichaam om zich aan te passen. Pijnstillers vertragen ook het herstel van de meeste weefsels, zoals spieren, pezen en botten

Ontstaan van ernstige blessures

Onze performance specialisten krijgen regelmatig de vraag: is het slikken van pijnstillers tijdens trainingen en wedstrijden gevaarlijk? Het antwoord is helder. Het slikken van pijnstillers tijdens het sporten is niet verstandig. Door de pijnonderdrukking mis je het waarschuwingsteken van je lijf met als gevolg dat je blessures alleen maar verergeren. Het risico dat je een ernstige blessure ontwikkelt ligt op de loer doordat de (zelf)beschermende werking van pijn teveel door de pijnstillers wordt onderdrukt. Daarnaast kunnen ontstekingsremmers zoals ibuprofen en diclofenac gevaarlijke bijwerkingen geven zoals maag- en darmbloedingen. Ibuprofen kun je wel bij peesontstekingen gebruiken als je niet traint of geen wedstrijd speelt.

Verantwoord jouw prestaties verbeteren

Binnen de (top)sport zien we dat er meer gevraagd wordt van de sporter. Het moet aldoor beter en sneller. Veel sporters denken nog steeds dat ze hun prestaties verbeteren door meer te trainen. Maar de voorwaarde om meer te kunnen trainen moet hiervoor aanwezig zijn. Zijn deze er niet, dan ontstaan er snel overbelastingsklachten en blessures. Ben jij iemand met ambitieuze sportdoelen die regelmatig (preventief) pijnstillers slikt tijdens of na het sporten? Lees dan hoe je op een verantwoorde manier je prestaties kan verbeteren en blessures kan voorkomen.

Pijnstiller bij acute blessures

Veilig zelfstandig gebruik van pijnstillers is in het algemeen geen probleem bij ernstige pijn in de eerste 2 dagen na een acute blessure, zeker als je door de pijn zonder pijnstiller niet goed kunt slapen of bewegen in het dagelijks leven. Voorbeelden: acute rug- of nekklachten, een verrekte spier, verzwikte enkel, een gekneusde teen of teennagel. Let wel op de volgende 5 spelregels bij het zelfstandig gebruik van pijnstillers:

  • Gebruik de voorgeschreven hoeveelheid en neem niet vaker in dan is voorgeschreven.
  • Let altijd op de mogelijke bijwerkingen: vrijwel alle pijnstillers (uitgezonderd paracetamol) zijn beschadigend voor het maagslijmvlies, waardoor je bovenbuiksklachten kunt krijgen.
  • Controleer het positieve effect van de pijnstiller. Het positieve effect van pijnstillers is aanwezig als je minder pijn ervaart, of beter kunt slapen met de pijn, of beter kunt bewegen met de pijn. Als het positieve effect ontbreekt moet je overleggen met een sportfysiotherapeut of arts.
  • Bij langer bestaande pijnklachten is het verstandig om te overleggen met een sportfysiotherapeut of arts. Pijn, die niet duidelijk afneemt in de eerste 2-3 dagen na het ontstaan van een acute blessure kan worden veroorzaakt door een meer ernstige blessure dan je zelf vooraf had ingeschat.
  • Bij overbelasting of pijnklachten tijdens en na oefeningen, trainingen en wedstrijden is het gebruik van pijnstillers onverstandig als je dit niet eerst hebt overlegd met een sportfysiotherapeut of arts. In deze gevallen is er het gevaar dat (beginnende) blessures verergeren door te lang of te intensief te bewegen doordat de (zelf)beschermende werking van pijn teveel door de pijnstillers wordt onderdrukt.

 

 

Bronnen: www.sportzorg.nl, www.sportrusten.nl

Alexis R. Mauger, Andrew M. Jones, and Craig A. Williams. Influence of acetaminophen on performance during time trial cycling. J Appl Physiol 108: 98–104, 2010. doi:10.1152/japplphysiol.00761.2009.

Da Silva E, Pinto RS, Cadore EL, Kruel LF. Nonsteroidal anti-inflammatory drug use and endurance during running in male long-distance runners.J Athl Train. 2015 Mar;50(3):295-302. doi:10.4085/1062-6050-49.5.04.