Hamstringblessure voorkomen bij hockey

Een van de meest voorkomende hockeyblessures zijn klachten aan de hamstrings. Acute blessures maar zeker ook continue aanwezige pijnklachten of stijfheid die veel hockeyers beperkt om optimaal te kunnen presteren tijdens trainingen en wedstrijden.

Acute blessure aan de hamstring

Een acute hamstringblessure ontstaat vaak bij het maken van een explosieve beweging of tijdens het maken van een grote uitstappas of sliding. Snel optredende pijnklachten zijn vaak spierbeschadiging aan de hamstrings. Dat kan bijvoorbeeld een verrekking of scheuring van de spier betekenen. Een verrekking is eigenlijk een miniem scheurtje van een paar spiervezels.

De meeste hamstringblessures ontstaan kort na het begin van een hockeywedstrijd of training, als de spier nog niet goed is opgewarmd. Met een goede warming-up kun je dus al veel voorkomen. Ook bij vermoeidheid, tegen het einde van een hockeywedstrijd of -training ontstaan spierscheuringen. Vaak wordt dit vooraf gegaan door een stijf en stram gevoel in de hamstring.

Symptomen bij spierscheuring

  • Plotseling optredende pijn (vergelijkbaar met een messteek of zweepslag), vaak met kramp
  • Gedeukte en/of abnormaal gezwollen spierbuik boven of onder de pijnlijke plek
  • Ontstaan van een blauwe plek op de plaats van de blessures na paar uur tot een paar dagen
  • Langdurige stijfheid

Bij het vermoeden van een spierscheur wordt geadviseerd om contact op te nemen met een (sport)fysiotherapeut of sportarts. Het stellen van de juiste diagnose en het opstellen van een bijbehorend revalidatieprogramma is van essentieel belang om het terugkeren van acute hamstringklachten te voorkomen.

Oorzaak van chronische hamstringblessure

Een chronische hamstringblessure kan het gevolg zijn van een te snelle sporthervatting na een spierscheur of verrekking. Echter zien we ook chronische hamstringklachten zonder dat er een trauma heeft plaatsgevonden. De oorzaak van de klachten ligt dan vaak in de rug, bekken of heup. Overbelasting van de hamstring is dan het gevolg van onvoldoende kracht en controle in de lage rug, bekken en heupregio. Kortom de oorzaak van de klacht ligt in de bewegingsketen en niet in de hamstring zelf. Vaak worden chronische hamstringklachten gezien als een te zwakke hamstring en wordt de spier extra getraind op het gebied van kracht en uithouding, maar dit heeft niet het gewenste effect. Sterker nog, de klachten nemen juist vaak toe door deze aanpak.

Duurzame succesvolle aanpak

Hockey is een veelzijdige sport waarbij het lichaam belast wordt in gebogen positie en er treden veel rotaties op. Dit zijn typische bewegingen die om een sterke en stabiele rug, bekken en heup vragen. Op het moment dat men niet over de juiste voorwaarden beschikt in die regio’s, is er kans op overbelasting van de hamstring.
Het is dus belangrijk om zowel bij acute als bij chronische hamstringklachten op zoek te gaan naar de oorzaak van de klacht en niet louter het symptoom (de pijnlijke hamstring) aan te pakken. Bij het PPT Sport programma worden innovatieve testenmethoden gebruikt om de werkelijke oorzaak van de hamstringklachten te achterhalen. Vervolgens werk je heel gericht en effectief aan de juiste voorwaarden om hamstringblessures in de toekomst te voorkomen.

Fit aan de start van het nieuwe seizoen

Wil jij het komend seizoen zonder hamstringklachten hockeyen en jouw prestaties op het veld verbeteren? PPT Sport is bij uitstek geschikt om te volgen in de zomerstop om optimaal fit aan het nieuwe seizoen te beginnen. Tijdens het traject leer je hoe jouw lichaam functioneert en welke oefeningen je moet doen om jouw lijf optimaal belastbaar te houden. De oefeningen die je krijgt aan het einde van het PPT traject blijf je uitvoeren tijdens het hockeyseizoen. Deze oefeningen zorgen ervoor dat je “in control” blijft en optimaal en blessurevrij kan presteren.

Ben je benieuwd wat PPT Sport voor jou kan betekenen? Neem contact op met onze performance specialisten en ontvang persoonlijk advies.