Heupstabiliteit de vergeten schakel bij corestability

Corestability ofwel rompstabiliteit is een hippe trainingsvorm in de fitness en sportwereld. Een goede corestability wordt in verband gebracht met blessurepreventie en prestatieverbetering. Wetenschappelijk is daar echter geen enkel bewijs voor. De oefenvormen die worden aangeboden zijn vrijwel altijd gericht op kracht en het stabiel (stil) houden van de romp. Er wordt gewerkt aan core, maar niet aan stability.

Lichaam als geheel

Wetenschappelijk onderzoek en klinische ervaring leert dat een juiste aansturing van het totale lichaam een voorwaarde is voor optimale prestaties en voorkomen van blessures. In dit kader kan de term stabiliteitstraining dan ook beter worden gebruikt dan corestability. Een belangrijke schakel in de hele mechaniek van het lichaam zijn de heupen. Het bekken vindt immers zijn steun op beide heupbeenderen. Een goede functie van de heupen is van belang bij lopen en staan, maar ook bij het handhaven van een goede zithouding. Onvoldoende stabiliteit van de heup kan de oorzaak zijn van rug, knie, hamstring, kuit en voetklachten*.

Trainen heup

Het verbeteren van heupstabiliteit is gericht op een goed gestuurde, soepele beweging van de heupkop in de heupkom, waarbij er geen klemmend gevoel in de lies mag optreden. Dit geldt voor alle oefeningen, ook voor het uitvoeren van belastende oefeningen zoals lunges of squat (diepe kniebuigingen). Het opstellen van een trainingsprogramma voor het effectief trainen van de heup is niet eenvoudig. Deskundigheid van een performance specialist of fysiotherapeut is hierbij essentieel. Wellicht vanwege deze complexiteit is heupstabiliteit vaak de vergeten schakel en wordt niet meegenomen in standaard corestability programma’s.

Specialisatie Top Performance Delta

De sportfysiotherapeuten en performance specialisten van Top Performance Delta hebben zich gespecialiseerd in de mechaniek van het gehele lichaam en het gericht trainen van stabiliteit. Nadat wij er zeker van zijn dat jij de oefeningen tot in detail goed uitvoert, kan je middels een geavanceerd digitaal programma ook buiten onze trainingscentra aan de slag. Met specifieke en individuele oefeningen heb je snel weer de controle over je lichaam terug, verbeteren jouw prestaties en voorkom je blessures.