Blessures voorkomen

Duurzaam blessures voorkomen met onze bewezen innovatieve test- en trainingsmethoden

Als sporter verleggen we graag onze grenzen. Daarbij zijn we ambitieuzer dan ooit tevoren: die extreme sportuitdaging schuwen we niet en we halen graag het maximale uit onze sport. Tegelijkertijd ontwikkelen we steeds meer blessures. Wat is daarvan de oorzaak?

Onze fysieke belastbaarheid is de laatste decennia sterk achteruitgegaan. Dit komt omdat we in een gemaksmaatschappij leven. Ook schiet het huidige bewegingsonderwijs tekort voor de ambities die we koesteren. Hierdoor ontstaan veel onnodige sport- en overbelastingsblessures. Eenmaal geblesseerd, blijft het risico op vervolgblessures bovendien verhoogd. Onze performance specialisten zorgen ervoor dat je niet in deze negatieve spiraal belandt.

Duurzame blessurepreventie

Een symptoom zegt vaak weinig over de werkelijke oorzaak van een blessure. De pijn of bewegingsproblemen die je ervaart, zijn vaak op een andere plaats in het lichaam ontstaan. Hoe komt dat?
Als er een schakel in de bewegingsketen niet goed functioneert, gaat het lichaam compenseren en eenzijdig bewegen. Bepaalde spieren en pezen raken daardoor uitgeput, waardoor ze sneller overbelast raken en gemakkelijk blesseren. Onze performance specialisten doorbreken deze negatieve spiraal, niet door aan symptoombestrijding te doen, maar door altijd eerst de werkelijke oorzaak van je blessure te achterhalen.

Screening met The Performance Matrix

Om inzicht te krijgen in de oorzaak van je blessure, gebruiken we een innovatief fysiek screeningsinstrument: The Performance Matrix-test. Met deze wetenschappelijk onderbouwde test maken we zichtbaar hoe jij je lijf gebruikt, welke spieren een dominante rol spelen en welke latent zijn in hun functie. Pas daarna werken we gericht aan je fysieke verbeterpunten.

Trainingsprogramma’s

Onze performance specialisten stellen een individueel trainingsprogramma voor je op. Daarbij kijken we samen naar je fysieke verbeterpunten, sportachtergrond, doelstellingen en persoonlijke situatie. Vervolgens zorgen we ervoor dat je meer controle krijgt over je lichaam, evenwichtiger leert bewegen en sterker wordt. We gebruiken daarbij een unieke combinatie van intelligente oefentherapie, krachttraining en pilates. Voor diverse sporten, zoals hardlopen en wielrennen, bieden we op maat gemaakt programma’s in groepsverband. Ook voor jeugdsporters hebben we speciale blessurepreventieprogramma’s.

Voorkomen van blessures bij jeugdsporters

In 2016 werd de helft van alle sportblessures geregistreerd bij kinderen tussen de vier en achttien jaar. Hoe komt dat? De lat ligt veel hoger dan vroeger, ze worden steeds jonger gescout en de vrije tijd wordt steeds inactiever besteed. Binnen deze context zijn de hoge eisen die sport aan het jonge lichaam stelt een recept voor blessures. Onze performance specialisten leveren al jaren hun bijdrage aan talentontwikkeling bij de jeugd en hebben daarom veel specifieke kennis van blessures bij kinderen. Naast de begeleiding van jeugdsporters ontwikkelen we protocollen voor fysieke training, verzorgen we bijscholing voor trainers en nemen we de coördinatie van de paramedische staf op ons.

Heb je vragen over jouw blessure of een uitdaging op gebied van fitheid?

Neem contact op met ons team van specialisten en ontvang persoonlijk advies.

De laatste jaren had ik steeds last van terugkerende klachten aan de rechter achillespees. Hiervoor allerlei behandelingen ondergaan maar geen blijvende oplossing. Na alles wat ik had meegemaakt, wilde ik eigenlijk maar één ding: achterhalen waar die blessures steeds vandaan kwamen, de werkelijke oorzaak zien te achterhalen. De persoonlijke benadering, de deskundige aanpak en het samen werken aan verbetering was bijzonder prettig. De toegang tot het digitale oefenmateriaal op internet tijdens was super. Wellicht is het nog te vroeg om te juichen, maar tot op heden loop ik blessurevrij en de prestaties gaan langzaam in de richting van mijn persoonlijke records.

Maurice Janssens Maurice Janssens, 53 jaar en fanatiek hardloper en triatleet.