Kracht en stabiliteitstraining voor hardlopers

Sneller en langer hardlopen, betere loophouding en blessures voorkomen

Met kracht- en stabiliteitstraining voor hardlopen werk je aan je loophouding, een goede (romp)balans en meer lichaamskracht. Samen verbeteren we gegarandeerd jouw looptechniek, zodat je sneller én beter gaat lopen. Bovendien voorkomt je zo dat je vervelende blessures oploopt.

Waarom kracht- en stabiliteitstraining bij hardlopen?

Loopprestaties verbeteren is veel meer dan alleen veel kilometers maken en aan het uithoudingsvermogen werken. Het werkelijke rendement zit hem in de combinatie van looptraining met kracht- en stabiliteitsoefeningen. Met een stabielere en sterkere romp, krachtigere heupen en sterkere benen wordt je lijf belastbaarder en kan het veel gemakkelijker de impact van het landen opvangen. Ook helpt het je energiezuiniger te lopen.

Het trainingsprogramma

In één uur train je in circuitvorm specifieke kracht- en stabiliteit voor hardlopen. De oefeningen zijn gericht op rompstabiliteit, controle van de nek- en schouderregio, armzwaai, lenigheid en functionele kracht van de gehele bewegingsketen.

Het programma bestaat uit 3 onderdelen die samen een allround-training vormen voor de hardloper:

  • Een warming-up met grondoefeningen gericht op lenigheid, romphouding en coördinatie
  • Een serie oefeningen gericht op (romp)stabiliteit, controle van nek- en schouderregio en heupkracht, met behulp van oefenballen, bosu, luchtdrukmachines, TRX
  • Een serie oefeningen gericht op het verbeteren van algemene kracht en specifieke kracht van de afzet, met behulp van dumbells, halterstangen en kettlebells

Specifiek voor hardlopers

Hardlopen is een sport waarbij je hele lichaam wordt belast. Daarom trainen we stabiliteit en kracht in de gehele bewegingsketen vanuit de biomechanica van het hardlopen. Samen werken we aan je loophouding en een sterk lichaam om energiezuinig hard te lopen en de schokbelasting van het lopen aan te kunnen. Dit zorgt voor veel meer trainingsresultaat dan wanneer je een standaard corestabilityprogramma volgt.

Deskundige begeleiding

Bij Top Performance Delta train je altijd onder deskundige begeleiding van een performance specialist die veel specifieke kennis heeft van alles omtrent hardlopen. Deze let op je techniek en helpt je met een goede ademhaling, maar moedigt je ook aan om verder te gaan, of juist een stapje terug te doen. Deskundige begeleiding door iemand met expertise zorgt gegarandeerd voor prestatieverbetering. Bovendien zorgt het ervoor dat je geen blessures oploopt doordat je kracht- en corestability-oefeningen verkeerd uitvoert.

Wat je bereikt

  • Een optimale loophouding
  • Meer functionele kracht waardoor je harder kunt lopen
  • Terreinspecifieke looptechniek om overbelasting te voorkomen
  • Technisch goed blijven lopen, ook bij vermoeidheid
  • Probleemloos uitbreiden van je loopafstand
  • Minder blessures dankzij correctie van links-rechtsverschillen

Voor wie

Wedstrijdlopers, recreatieve hardlopers, triatleten en baanatleten.

Kosten

€ 75 voor 10 trainingen

Locatie & tijd

Locatie Dordrecht: maandagavond 19.45 tot 20.45, dinsdagavond 19.30 tot 20.30, zaterdagochtend 9.00 tot 10.00 uur

Locatie Rotterdam Atletiek, Sportcomplex Nenijto: woensdagavond 17.30 tot 18.30

Locatie Breda: donderdagmiddag 17.00 tot 18.00

  • Maandag 19.45 uur- 20.45 uur
  • Dinsdag 19.30 uur- 20.30 uur
  • Woensdag (Rotterdam) 17.30 uur- 18.30 uur
  • Donderdag (Breda) 17.00 uur- 18.00 uur
  • Zaterdag 09.00 uur- 10.00 uur
Aanmelden

“Elke week specifieke kracht- en stabiliteitsoefeningen doen zorgt ervoor dat ik, ondanks mijn nekhernia, kan blijven sporten en aan wedstrijden mee kan doen.”

Jeannette Hoftijzer Baan atletiek