Fysieke training jeugdsporters

Fysieke training voor jeugdsporters volgens het LTAD-model

Fysieke training bij jeugdsporters is een specialisme. Onze performance specialisten bieden een verantwoord trainingsprogramma voor de jeugd waarmee duurzaam de belastbaarheid en het prestatievermogen van de jonge sporter wordt vergroot. Bovendien is dit de sterkste troef bij blessurepreventie.

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: voor ambitieuze jeugdsporters is fysieke training absoluut onmisbaar. De lat ligt veel hoger dan vroeger, ze worden steeds jonger gescout en de vrije tijd wordt steeds inactiever besteed. Binnen deze context zijn de hoge eisen die sport aan het jonge lichaam stelt een recept voor blessures. En deze kunnen de prestaties – en het spelplezier – op korte én lange termijn ernstig schaden.

Op welke leeftijd krachttraining bij jeugd?

De jeugd kan starten met krachttraining zodra ze zich kunnen concentreren op de oefeningen. Dit is ergens tussen het vijfde en negende levensjaar. Twijfel je als ouder of coach of het kind wel toe is aan fysieke training? Volgens de laatste stand van de wetenschap is krachttraining bij de jeugd juist erg verstandig. Het vermindert de kans op blessures, maakt de botten sterker en geeft tegengewicht aan eventueel eenzijdige oefenvormen binnen het sportspecialisme. Bovendien zorgen onze performance specialisten altijd voor sportspecifieke krachtoefeningen die perfect passen bij de fysieke en mentale ontwikkeling van de jeugdsporter.

Lees meer over krachttraining bij de jeugd.

Het trainingsprogramma

Wij bieden een programma dat gericht is op het goed kunnen aansturen van het lichaam met een juiste dosering van de intensiteit van de training. Daarom trainen we een uur lang in circuitvorm kracht en stabiliteit, waarbij een goede houding en het correct uitvoeren van de oefeningen centraal staan. Als ze de basis beheersen, maken we de oefeningen zwaarder en gaat de snelheid stapsgewijs omhoog.

  • We beginnen met een warming-up met grondoefeningen gericht op lichaamsbewustzijn, flexibiliteit en coördinatie;
  • Vervolgens trainen we per keer één specifieke spiergroep, bijvoorbeeld been- of buikspieren;
  • Tot slot oefenen we sportspecifieke bewegingen, waarbij de samenwerking tussen de verschillende spiergroepen wordt getraind.

NOC*NSF

Onze fysieke trainingen zijn gebaseerd op het LTAD-model – Long Term Athlete Development – dat wordt onderschreven door NOC*NSF. Dit model geeft per leeftijdscategorie aan welke fysieke eigenschappen trainbaar zijn.

Deskundige begeleiding

Bij Top Performance Delta trainen jeugdsporters onder deskundige begeleiding van een performance specialist. Deze heeft de nodige sportspecifieke kennis en heeft veel affiniteit met de verschillende ontwikkelingsfases van de jeugd en de individuele ontwikkeling van de sporter. Een performance specialist geeft heldere uitleg, signaleert problemen en stuurt bij wanneer oefeningen niet correct worden uitgevoerd. Deskundige begeleiding door een performance specialist zorgt gegarandeerd voor prestatieverbetering en verkleint de kans op blessures aanmerkelijk.

Na afloop heeft de jeugdsporter:

  • Een grotere belastbaarheid
  • Meer inzicht in het eigen functioneren
  • Een meer symmetrisch en atletisch lichaam
  • Een betere lichaamshouding
  • Een krachtiger lichaam

Voor wie

Ambitieuze jeugdsporters die beter willen worden in hun sport, maar ook jeugdsporters die regelmatig een fysiotherapeut bezoeken met (terugkerende) blessures.

Locatie & tijd

Locatie Dordrecht: maandag 18.00 tot 19.00 | dinsdag 18.30 tot 19.30 | woensdag 17.00 tot 18.00 | donderdag 17.00 tot 18.00 en van 18.30-19.30

  • maandag 18.00 uur - 19.00 uur
  • dinsdag 18.30 uur - 19.30 uur
  • woensdag 17.00 uur - 18.00 uur
  • donderdag 17.00 uur - 18.00 uur
  • donderdag 18.30 uur - 19.30 uur
Aanmelden