Krachttraining hardlopen en triatlon

Krachttraining in de winter is de basis voor succes in de zomer

Krachttraining is voor een hardloper of triatleet, die ambitieuze doelen heeft gesteld in het aankomende seizoen, onmisbaar. In de winter leg je de basis voor succes in het wedstrijdseizoen. Deze periode is bij uitstek geschikt om te werken aan het verbeteren van kracht en uithoudingsvermogen. Met krachttraining verbeter je gegarandeerd jouw loopprestaties, zwemtechniek en verbeterd het vermogen dat je kan leveren op de fiets. Bovendien voorkomt je dat je vervelende blessures oploopt.

Waarom krachttraining bij hardlopen en triatlon?

Prestaties verbeteren is veel meer dan alleen veel kilometers maken en aan het uithoudingsvermogen werken. Het werkelijke rendement zit hem in de combinatie van duurtraining gecombineerd met krachtoefeningen. Met een stabielere en sterkere romp, krachtigere heupen en sterkere benen wordt je lijf belastbaarder en kan het veel gemakkelijker de zware trainingsbelasting aan. Ook helpt het je energiezuiniger te bewegen.

Het trainingsprogramma

We leren je de juiste technieken van krachttraining aan en je leert deze te integreren in functionele kracht van de gehele bewegingsketen. Wij vinden kwalitatief goed trainen erg belangrijk en stellen dit boven de kwantiteit. Gedurende 12 weken train je wekelijks één uur, onder deskundige begeleiding van een performance specialist, met specifieke krachtvormen alle spiergroepen in je lichaam. Daarnaast kan in deze 12 weken gebruik maken van onze trainingsruimte om zelfstandig extra te trainen.

Het programma bestaat uit 3 onderdelen die samen een allround-training vormen voor de hardloper of triatleet:

  • Een warming-up met grondoefeningen gericht op lenigheid, romphouding en coördinatie
  • Een serie oefeningen gericht op het verbeteren van algemene kracht en sportspecifieke kracht, met behulp van dumbells, halterstangen en kettlebells
  • Een serie oefeningen waarbij er gewerkt wordt aan de integratie van kracht in sportspecifieke situaties, met behulp van oefenballen, bosu, luchtdrukmachines, TRX

Wat je bereikt

  • Een optimale loop-, en fietshouding
  • Verbetering van je lichaamshouding in het water bij zwemmen
  • Meer functionele kracht waardoor je harder kunt lopen, fietsen en zwemmen
  • Technisch goed blijven bewegen, ook bij vermoeidheid
  • Minder blessures dankzij correctie van links-rechtsverschillen

Voor wie

Wedstrijdlopers, triatleten en Mila baanatleten die doelstellingen hebben waarbij ze zichzelf moeten overtreffen. Gezien de intensiteit van de training en de doelen die wij stellen is er een selectie criterium om deel te nemen. Men moet de 10 kilometer kunnen hardlopen binnen 45 minuten. De groepsgrootte is maximaal 6 deelnemers.

Kosten

€ 199 voor 12 trainingen (incl. gebruik trainingsruimte om zelfstandig op andere dagen te trainen)

Locatie & tijd

Locatie Dordrecht: vrijdagochtend 9.30 tot 10.30. De eerste training is op 23 november.

 

  • vrijdag 9.30 uur - 10.30 uur
Aanmelden
Kracht en stabiliteitstraining wielrennen

“Je kunt veel uithoudingsvermogen hebben, maar als je er niets mee doet dan kom je nergens. Door meer te focussen op het verbeteren van kracht en mijn bewegingspatronen heb ik mijn persoonlijke records aangescherpt en dit jaar mijn eerst hele triatlon succesvol volbracht.”

Erik Doesburg Triatleet