Kracht en stabiliteitstraining voor wielrenners

Harder fietsen, beter klimmen en blessures voorkomen

Kracht- en stabiliteit zijn onmisbaar voor elke wielrenner, of het nu gaat om wedstrijden, stevig klimwerk of langere tochten. Met onze kracht- en stabiliteitstraining verbeter je gegarandeerd jouw duurvermogen, snelheid en klimprestaties. Maar je voorkomt ook dat je vervelende blessures oploopt.

Waarom kracht- en stabiliteitstraining bij wielrennen?

Wielrennen is veel meer dan alleen goed benenwerk. Wist je bijvoorbeeld dat het voornamelijk draait om sterke rompspieren? Hierin ligt hét geheim voor betere prestaties, minder blessures en dus meer sportplezier. Maar waarom is de romp eigenlijk zo belangrijk? De romp is de centrale plaats in het lichaam van waaruit alle bewegingen voortvloeien Een sterke romp zorgt voor een maximale krachtoverbrenging, soepele pedaaltred en een stabiele houding van het bovenlichaam.

Het trainingsprogramma

In één uur train je in circuitvorm specifieke kracht- en stabiliteit voor wielrennen. De oefeningen zijn gericht op rompstabiliteit, controle van de nek- en schouderregio, lenigheid en functionele kracht van de gehele bewegingsketen. Het programma bestaat uit 3 onderdelen die samen een allround-training vormen voor de wielrenner:

  • Een warming-up met grondoefeningen gericht op lenigheid en coördinatie
  • Een serie oefeningen gericht op (romp)stabiliteit, met behulp van oefenmateriaal zoals oefenballen, bosu, luchtdrukmachines, TRX
  • Een serie oefeningen gericht op het verbeteren van kracht, met behulp van vrije gewichten zoals dumbells, halterstangen en kettlebells

Specifiek voor wielrenners en mountainbikers

Samen werken we aan souplesse, stabiliteit en kracht vanuit de biomechanica van het wielrennen. Alle oefeningen hebben een relatie met de fietshouding, fietsbeweging en krachtoverbrenging op de pedalen. Dit zorgt voor veel meer trainingsresultaat dan wanneer je alleen een standaard corestabilityprogramma volgt.

Deskundige begeleiding

Bij Top Performance Delta train je altijd onder deskundige begeleiding van een performance specialist die veel sportspecifieke kennis heeft. Deze let op je techniek en helpt je met een goede ademhaling, maar moedigt je ook aan om verder te gaan, of juist een stapje terug te doen. Deskundige begeleiding door iemand met expertise zorgt gegarandeerd voor prestatieverbetering. Bovendien zorgt het ervoor dat je geen blessures oploopt doordat je kracht- en corestability-oefeningen verkeerd uitvoert.

Wat je bereikt

  • Energiezuiniger fietsen en minder snel verzuren
  • Een optimale fietshouding
  • Betere klim-, sprint- en duurprestaties
  • Meer kracht en snelheid
  • Een sterkere sprint
  • Meer uithoudingsvermogen voor langere tochten
  • Minder blessures dankzij correctie van links-rechtsverschillen

Voor wie

Amateurwielrenners, cyclosportieve renners, recreatieve wielrenners, mountainbikers, triatleten en jeugdrenners.

Kosten

€ 75 voor 10 trainingen

Locatie & tijd

Locatie Dordrecht: maandagavond 18.00 tot 19.00, dinsdagavond 19.30 tot 20.30, zaterdagochtend 9.00 tot 10.00
Locatie Breda: donderdagmiddag 17.00 tot 18.00

  • Maandag 18.00 uur- 19.00 uur
  • Dinsdag 19.30 uur-20.30 uur
  • Donderdag (Breda) 17.00 uur- 18.00 uur
  • Zaterdag 09.00 uur-10.00 uur
Aanmelden
Kracht en stabiliteitstraining wielrennen

“Je kunt veel uithoudingsvermogen hebben, maar als je er niets mee doet dan kom je nergens. Door meer te focussen op het verbeteren van kracht en mijn bewegingspatronen heb ik mijn persoonlijke records aangescherpt en dit jaar mijn eerst hele triatlon succesvol volbracht.”

Erik Doesburg Triatleet