Jouw ideale voorbereiding op het nieuwe wielerseizoen

De winter is nog niet eens begonnen of de meeste profrenners hebben hun vizier alweer op het komend wielerseizoen. Doelen worden gesteld en trainingsplannen doordacht. Ook de recreatieve renners hebben weer de keuze uit tal van mooie tochten en uitdagingen in 2018. Wellicht wil je komend jaar voor de langere afstand gaan of een meerdaagse tocht in de bergen rijden. Hoe zorg je er dan voor dat jij optimaal voorbereid aan de start staat en jouw eigen top prestatie neerzet?

Basisconditie opbouwen

Zodra je begint met wielrennen, of zodra je na een rustperiode weer gaat fietsen is het belangrijk om eerst een basisconditie op te bouwen. Deze basis bestaat uit het maken van veel kilometers op een rustig tempo. Deze trainingen zijn ervoor om je basisconditie in orde te krijgen. Belangrijk voor de duurprestatie maar ook voor je herstelvermogen tijdens het tourtochtseizoen. Af en toe een pittige interval tijdens een extensieve training maakt de training minder saai en laat je wennen aan intensief trainen. Let er wel op dat je geen verzuring op laat optreden!

Intervaltraining

Na 4-6 weken duurtraining te hebben gedaan is het tijd voor intervaltraining. Deze vorm is nodig om vermogen op te bouwen, je duurcapaciteit verder te verbeteren en snelheid te krijgen op de fiets. Tijdens Intervaltraining zoek je wel naar vermoeidheid in de spieren en verzuring. Een voorbeeld van intervaltraining is 5 min hoog tempo en 5 min tempo op lage hartslag. Of een tempotraining waarbij je telkens eenzelfde rondje fietst en lange tempo’s van 500 meter op hoge snelheid fietst. In het begin van je voorbereiding train je dus veel volume en dat wordt iets minder (maar wel gemiddeld op hogere intensiteit) als het wedstrijdseizoen of tourtochtseizoen (de piek) nadert.
Veel gemaakte fouten van wielrenners is dat er altijd op eenzelfde en verkeerde intensiteit gereden wordt. Te hard voor een rustige training en te langzaam voor een harde training. Het is belangrijk om voor elke training duidelijk te maken wat de intensiteit van de training moet zijn.

Het geheim voor betere fietsprestaties

Wielrennen is veel meer dan alleen goed benenwerk. Wist je bijvoorbeeld dat het voornamelijk draait om sterke rompspieren? Hierin ligt hét geheim voor betere prestaties, minder blessures en dus meer sportplezier. Onmisbaar in het trainingsprogramma van een wielrenner zijn dan ook extra fysieke oefeningen ter verbetering van spierkracht in de romp en de benen. Door krachttraining en corestability oefeningen verbeter je snel je houding op de fiets (mits juiste afstelling van je fiets) en ben je in staat deze houding langer vol te houden. Daarnaast biedt een sterke romp ook de mogelijkheid om meer kracht op de pedalen te leveren wat resulteert in meer snelheid.

Maximaal rendement

Je kunt natuurlijk online gaan zoeken naar oefeningen ter versterking van je romp. Echter zijn deze standaard core-oefeningen lang niet voor iedereen geschikt en loop je het risico om geblesseerd te raken omdat je de oefeningen niet juist uitvoert. Wil jij het maximale rendement uit fysieke training halen? Kies dan een kracht- en stabiliteitsprogramma dat gericht is op jouw sportdoel en fysieke verbeterpunten. Top Performance Delta biedt zowel individuele als groepstrainingen aan voor wielrenners. Wacht niet tot na de winter, het fundament voor jouw succesvol wielerseizoen leg je de komende maanden!