Krachttraining onmisbaar voor jonge sporters

Jonge sporters moeten naast hun sportspecifieke training ook aan krachttraining doen. Net als volwassenen, verbeteren zij hierdoor niet alleen hun kracht, maar verlagen zij ook het blessurerisico en zorgt het voor sterkere botten. Een goede begeleiding tijdens deze trainingsvorm is ook zowel bij volwassen als bij kinderen essentieel.

Krachttraining bij jonge sporters

Krachttraining voor jeugd was voorheen een controversieel onderwerp in de sportwereld. Een groep Amerikaanse wetenschappers heeft voor eens en altijd de vraagtekens die bestaan rondom krachttraining bij kinderen weg willen nemen. Binnen talentprogramma’s zoals in Nederlands ontwikkeld door NOC*NSF is het een geïmplementeerde trainingsvorm. Wat voor volwassen sporters geldt, geldt ook voor sportende kinderen: krachttraining is nuttig mits goed uitgevoerd. Jonge kinderen moeten de techniek van de oefeningen eerst goed aanleren. Dit betekent dus dat zij veel herhalingen moeten uitvoeren met geringe weerstand. Wanneer de kinderen de techniek goed onder de knie hebben, kan het accent verschuiven naar minder herhalingen met een hogere weerstand.

Vergroten van spierkracht

Het is aangetoond dat krachttraining bij jonge sporters leidt tot meer spierkracht, niet te verwarren met spieromvang! Kinderen die groeien worden automatisch sterker, maar krachttraining kan de spierkracht nog verder vergroten. Daarnaast hebben meerdere krachttrainingsessies per week geen negatieve invloed op de botten of groeischijven. In tegendeel, het zorgt ervoor dat botten sterker worden.

Deskundige begeleiding

Verder leidt krachttraining tot minder blessures bij jonge sporters door de preventieve werking die hiervan uitgaat. Er schuilt echter wel een blessuregevaar in de training zelf als het om complexe oefenvormen gaat, bijvoorbeeld in de vorm van plyometrische krachttraining. Het is verstandig eerst motorisch eenvoudigere oefeningen uit te voeren en de oefeningen pas complexer te maken of op snelheid uit te laten voeren als de techniek goed onder de knie is. Het is daarom extra belangrijk dat de oefeningen onder begeleiding staan van een deskundige op het gebied van krachttraining bij jeugd. Een trainer die voor een verantwoorde opbouw zorgt, de trainingen specifiek voor jeugd opstelt, goede uitleg geeft en direct voorziet in feedback en bijsturing wanneer oefeningen niet juist uitgevoerd worden. Krachttraining voor jeugd is anders dan krachttraining voor volwassenen, het is geen training voor volwassenen uitgevoerd met minder weerstand!

Top Performance Delta verzorgt op verschillende dagen krachttraining voor jonge sporters onder deskundige begeleiding van onze sportfysio’s en performance specialisten.