Pilates Training

Sterk, lenig en fit met Pilates

Al een aantal jaar werken wij met Pilates als ondersteuning van onze PT trainingen en PPT sport trajecten. Wij zijn helemaal fan. Waarom? Omdat je met deze oefeningen onbewust je lichaam goed leert aansturen.

 

Als je te maken hebt met blessures, geopereerd bent of een fysiek trauma hebt gehad dan veranderd de manier waarop je je lijf gebruikt. Pijn bewerkstelligt veranderingen in je motorisch brein en het in het lichaamsbesef. Deze veranderingen zijn omkeerbaar door (onder andere) specifieke oefeningen, Pilates is een methode die hier uitermate voor geschikt is. Je werkt met oefeningen op de specifieke Pilates apparatuur aan de basis van je motoriek. Door deze basis te verbeteren haal je een beter eindresultaat.

Benieuwd wat het allemaal met je lichaam doet? Wij hebben 9 redenen waarom je nu meteen Pilates wilt doen.

 

1.Het is een full-body workout

Met pilates train je elke spier in je hele lichaam, je activeert de gehele bewegingsketen. Je buikspieren, onderrug, heupen en billen werken allemaal samen tijdens een pilates training. Deze samenwerking is nodig om ook de “inactieve” spieren te activeren. Vergelijk dit met een training op een apparaat in de sportschool, deze zijn vaak gericht op 1 spiergroep. Pilates is daarom ook ideaal als warming-up voor een kracht- of snelheidstraining.

2.Het verbeterd de flexibiliteit

Pilates helpt je met het verbeteren van lenigheid. De apparaten zijn zo slim ontworpen dat je de weerstanden kan gebruiken om bewegingen beter gecoördineerd en groter te maken dan waar je zonder apparatuur toe in staat bent. Deze grote bewegingen en goed gestuurde bewegingen sla je op in je brein en op deze manier werk je aan lenigheid op basis van het verbeteren van de coördinatie tussen spieren.

3.Het is voor iedereen

Het maakt echt niet uit of je nou een topsporter, fanatieke recreant, senior, of alles daar tussenin bent, iedereen kan pilates doen. Er zijn letterlijk honderden oefeningen en daar zitten zeker een aantal oefeningen tussen die ook voor jou lichaam zeer waardevol zijn.

4. Het verbetert je houding

Als je dagelijks met een inactieve houding loopt of veel in een dezelfde houding zit dan gaat je lichaam zich aanpassen aan die “ingezakte houding”, dit kan op termijn pijn veroorzaken. Je kunt last krijgen je nek, je onderrug, je knieën of zelfs je voeten. Pilates is ideaal om weer bewust te worden van je houding. Je zal verbaast staan hoe snel je houding verbeterd en dat eventuele pijn afneemt.

5. Het is goed voor je evenwicht

Met Pilates doe je oefeningen op diverse soorten apparatuur en op verschillende ondergronden waardoor je evenwicht en balans verbeterd wordt.

6. Het zorgt voor gewichtverlies

Je zult het misschien niet denken, maar als je regelmatig pilates doet zul je zeker afvallen. Je traint al je spieren, werkt aan het verbeteren van je longcapaciteit en daardoor verbrandt je ook zeker calorieën!

7. Het zorgt voor een betere ademhaling

Pilates zorgt ervoor dat je ribben vrijer bewegen, je bent in staat om meer ruimte te creëren voor je longvolume.  Hierdoor kan je dus beter en dieper ademhalen.

8. Je leert je lichaam goed kennen

Door pilates zal er een verbinding zijn tussen je lichaam en geest. Hierdoor leer je jouw lichaam dus goed kennen. Door pilates heb je je volle aandacht bij elke beweging die je maakt en dat maakt het zo persoonlijk. Veel mensen ervaren een Pilates training als een ideale manier om hoofd en lijf weer te “connecten”.

9. Je wordt rustig van Pilates

Je maakt met Pilates hele rustige bewegingen, bent bezig met je ademhaling en daarom is dit ook heel erg goed om spanning te verminderen. Je wordt hier gewoon heel rustig van en je zult nergens anders meer aan denken dan aan de oefeningen die je doet en de impact die het heeft op je lichaam.

Ben je benieuwd wat Pilates voor jou kan betekenen?

Vraag naar de mogelijkheden voor een proefles!