Trainen met een blessure

Regelmatig krijgen we de vraag van sporters die onder behandeling zijn voor een blessure, “mag ik wel trainen vanavond”? Onze fysiotherapeut Jeannette Hoftijzer, begeleider van topsporters en jeugdtalenten, geeft hieronder advies.

Als eerste is het wel of niet sporten met een blessure afhankelijk van de soort blessure die op dat moment aanwezig is. Wanneer wij denken dat jij voldoende hersteld bent om een deel van de training of een gehele training weer op te pakken, geven we groen licht. Het advies wordt gevormd op basis van de volgende elementen:

  • Antwoorden op vragen over pijnklachten tijdens bewegen
  • Mate van flexibiliteit van spieren en gewrichten
  • Kracht van de spiergroepen in de regio van je blessure, alsook algemene spierkracht
  • Stabiliteit en coördinatie van de geblesseerde regio, alsook de coördinatie van de romp
  • Uithoudingsvermogen
  • Motivatie en vaardigheid om gedoseerd te starten met trainen

Het advies dat we je geven zullen we ook met de trainer bespreken. Wij vinden het heel belangrijk om je ook buiten onze locaties te begeleiden in het hersteltraject. Een onvolledige communicatie met je trainer kan een goed herstel in de weg staan. De terugkeer naar sportbeoefening gaat natuurlijk wel gepaard met een aantal spelregels:

  • Hou je aan het advies van onze fysiotherapeuten. Wij adviseren je om te starten met trainingen die gericht zijn op algemene conditie. Daarna mag er getraind worden met een matige intensiteit. Als dat goed gaat kan je door naar hoge intensiteit, explosieve trainingen.
  • Op een pijnschaal van 1 t/m 10 mag je de pijn ervaren tot graad 3. Pijn mag dan ook niet erger worden dan graad 3 tijdens de training.
  • Na de training mag er nareactie ontstaan, die wel uit zichzelf hersteld moet zijn binnen 24 uur. Wanneer dit niet het geval is, dan betekent het dat je te intensief hebt getraind en je de belasting aan moet passen.

Luisteren naar je lichaam is dus het allerbelangrijkste! Wees eerlijk naar jezelf en naar ons als fysio. Zo kunnen wij je weer het snelste ‘up and running’ krijgen. Wil je meer informatie over wat je wel en niet mag doen bij een bepaalde blessure, neem dan gerust contact met ons op.